De basis voor portret lichtopbouw


Een portret belichten kan op veel manieren, maar voor de studio is het volgende recept altijd ijzersterk.

Hoofdlicht: Dit is het licht wat voor de voornaamste belichting van je model zorgt. Dit wordt vaak met een grotere lichtvormer gedaan zodat je genoeg definitief krijgt.

Achtergrondlicht: Een gezicht die voor een zwarte massa zweeft kan prima werken, maar een daadwerkelijke achtergrond zorgt voor wat meer dimensie en maakt het beeld spannender. Dus introduceer daar ook wat licht en kleur. Hou er rekening mee dat je achtergrond niet je portret meot overschaduwen.

Haarlicht: Dit is licht wat de haren van je model strijkelings raakt. Het zorgt voor een shiluet en snijd het persoon weg van de achtergrond. Je krijgt zo ook wat meer licht op de onderbelichte delen van het gezicht. Hierdoor kan je nog wat meer definitie in je portret brengen.

Zoals je ziet krijg ontstaat er zo een foto die een stuk interessanter is, rijker is. Uiteraard kan je spelen met andere opstellingen en andere lichtvormers te gebruiken dan wat je hierboven ziet. Het belangrijkste om te beseffen is hoe je de persoon los breekt van het achtergrond. Door deze drie licht lagen te gebruiken krijg je een krachtige tool hiervoor. Het is goed om te beseffen dat je ook gewoon het aanwezige licht kan gebruiken voor een van deze lichtlagen. Invallend licht uit een raam, het sfeerverlichting van de ruimte, domweg de zon of de koplampen van een auto. Het zijn allemaal tools die je gewoon aan kan wenden.

Deel van die kracht komt juist uit het feit dat veel mensen deze stappen niet nemen omdat je er meerdere lichtbronnen voor nodig hebt en daardoor iets bedachtzamer te werk moet gaan. Het kan hierdoor intimiderend voelen en laten lijken alsof de spontaniteit van een foto teniet wordt gedaan. Zorg hierom voor je rust en raak bekend met wat je lichtbronnen doen. Leer hoe licht vloeit. Als je een shoot aan het plannen bent, maak dan daadwerkelijk een plan voor je lichten en zorg dat je voorbereid bent. Boven al, zorg dat je niet volledig opgaat in het techniek en hou ook aandacht voor je model. Er is voor de persoon die je fotografeert geen zak aan om je eindeloos aan je lichten zien te frunniken terwijl hij/zij/edg maar zit te wachten.

Dus, kort samengevat:

Hoofdlicht voor het grove belichting
Haarlicht voor het afscheiding
Achtergrond licht voor de sfeer
Oefen, plan en wees comfortabel met je apparatuur

Hoofd: Beutydish rechts
Achter: Spot op muur
Haar: Reflector links

Hoofd: Flitser recht van voren
Achter: Natuurlijk licht
Haar: Zon achter dansers / tegenlicht

Hoofd: Difuus licht rechts van plu
Achter: Schaduw van model en wegvallen licht
Haar: Niet voor extra contrast

Hoofd: Flitser voor
Achter: Koplamp auto en stadslicht
Haar: Koplamp auto

Hoofd: Softbox voor
Achter: Natuurlijk licht
Haar: Kale flitser achter model die ook rook belicht

Hoofd: Zonlicht door raam
Achter: Schaduwval van raamkozijn
Haar: Reflectiescherm links

2 Replies to “De basis voor portret lichtopbouw”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *