Waarom je MOET bewerken


Te vaak wordt trots de leus geroepen: ‘Ik bewerk mijn foto’s nooit, ze zijn authentiek omdat ze zo uit mijn camera komen!’ Waarbij het idee is dat de camera uit zichzelf al het meest realistische en correcte beeld registreert. Helaas, moet ik lezers die deze insteek delen teleurstellen. Je camera doet dat zeker niet en je zou juist moeten bewerken om dat te bewerkstelligen. Sterker nog, het moment dat je je camera ergens op richt ben je al bezig met die realiteit te vervormen.

Om niet gelijk iedereen de kast op te jagen, laten we het stapje voor stapje doornemen. Te beginnen bij een van de meest primaire redenen waarom je je zou moeten bewerken.

Optische fouten corrigeren!

Het objectief wat je gebruikt heeft bij voorbaat al gebreken, fouten of vervormende eigenschappen. Schiet je op groethoek, dan krijg je geheid tonvorming. Schiet je op tele, dan vaak kussenvervorming. Wil je dit tegengaan, dan moet het beeld softwarematig rechtgetrokken worden. Bij sommige camera en objectief combinaties wordt dit al enigszins voor je gedaan, maar het beste is om dit achteraf te doen. Dit geldt ook voor vignetering en chromatische aberraties. Zo heeft Lightroom voor het overgrote deel van de objectieven die op de markt zijn al correctie profielen in zicht. Klik en klaar.


Als tweede reden kan kadrering worden aangehaald. Bij het fotograferen ben je continue bezig met wat je wel en niet in beeld brengt. Wat je compositie is. Hierom is het goed om je foto’s nog een keer door te kijken en indien nodig bij te croppen of in ieder geval recht te trekken. Het zijn weer de nuances die de foto vaak veel sterker kunnen maken.

De derde reden is ook redelijk basaal: belichting en contrast correctie. De foto die je camera registreert is vaak nog beperkt in zijn dynamisch bereik. Zeker als er hoge contrasten in beeld te zien zijn. Om dichter bij het beeld te komen van wat wij zien moet daarom vaak nog het een en andere worden aangepast. Vaak is dat in de hooglichten en de schaduwen. Het is vaak ook goed om de contrasten iets te verhogen zodat het beeld wat levendiger uitziet. Het zijn minimale ingrepen die ontzettend veel voor je beeld kunnen doen. Als je kijkt naar foto’s waarbij het iets verder gaat dan ‘zo eruit zien zoals wij het zien’, dan is die ingreep vaak nog belangrijker om de foto kracht mee te geven.


Zoals je kan zien gaat foto bewerking niet per se over zware bewerkingen en manipulaties via Photoshop. Het zijn vaak juist die kleine, maar essentiële stappen die nodig zijn om je foto af te maken. Je kan het ook zo zien, de foto die uit jou camera komt rollen is slechts een halfproduct, een ongeraffineerde stukje materie waarbij het aan jou is om er daadwerkelijk iets van te maken. Dit proces hoeft ook niet per se lang te duren. Als we kijken naar Lightroom dan kunnen deze basis bewerkingen binnen een paar seconde doorgevoerd worden. Met dit stukje bewerkingen kan je de foto’s ook echt van jezelf maken. Zo wordt het niet een uit miljoenen, maar een die echt door jou gemaakt en afgemaakt is in plaats van alleen door een camera. Een bijkomende voordeel van deze stap in je workflow opnemen is dat je nog een keer kritisch naar je foto’s gaat kijken.

Kortom, maak je foto’s af door ze te bewerken. Je verliest geen authenticiteit, het is geen vies iets. Het is gewoon een onderdeel van fotografie. Het zijn eigenlijk de zelfde stappen wat ook bij analoge fotografie werd gedaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *