Maar ik heb geen ruimte voor een studio….


Voor veel mensen is het niet hebben van een goed afgebakende studio ruimte thuis (of ergens gehuurd) een van de grootste argumenten om er niet eens aan te beginnen. 

Om dit in een zin te weerleggen, de studio is een situatie die je creëert waarbij je zoveel mogelijk aspecten van de foto controleert en daardoor een ruimte laat ontstaat. Ja, hierbij wordt de definitie van Ruimte wat verbogen, maar als we het vanuit deze oogpunt bekijken is een kamer voor een studio ook slechts een studio doordat we het zo inrichten dat we zoveel mogelijk aspecten van de situatie kunnen controleren. 

Maar om iets minder mieren-peuterig over definities te doen. Kan ik het ook als een recept verwoorden, maar uiteindelijk gaat het over een mindset en stappen van controle met je apparatuur.

Ingredienten:

  • 1 fotograaf (kruiden volgens temperament)
  • 1 theelepel camera
  • 1 driedimensionale ruimte van wisselend formaat
  • Lichtvormers naar smaak
  • Onderwerp op 360 graden

Voeg de camera toe aan de fotograaf en roer tot het een glade massa wordt zonder al te veel klonterigheid. Verwarm het onderwerp alvast voor en plaats de fotograaf massa alvast in de driedimensionale ruimte. Als het onderwerp gereed is, pak dan de lichtvormers erbij en kijk naar hoe het onderwerp in beeld gebracht moet worden. Haal alle ongewenste elementen weg, proef, belicht en geniet. Indien belichting niet naar sfeer is, pas aan en schiet opnieuw.

En of die driedimensionale ruimte nou in een kamer, een grot, op straat, achterin een auto of waar dan ook is – het kan tot een studio gevormd worden. Je kan het dan een pop-up studio noemen of locatie fotografie met een set. 

Maar dan hebben we het eigenlijk nog niet eens gehad over het apparatuur die je gebruikt. De voornaamste uitdaging is stroom. Als je flitser gebruikt zijn er genoeg oplossingen te vinden van reportage flitser tot (hybride) studio flitsers op accu’s of aggregaten. De kracht van een flitser is dat je een krachtige lichtopbrengst hebt, die zeer kort van duur is, waardoor je het eventueel aanwezig licht kan overmeesteren. Als je continue licht gebruikt, dan wordt het iets uitdagender. Je kan netstroom gebruiken, maar dan ben je echt afhankelijk van de locatie voorzieningen. Als je voor de algemeen verkrijgbare led panelen kiest dan zijn accu’s geen probleem, maar wel de lichtvormers die je ervoor kan krijgen en het lichtopbrengst die vaak echt een stuk minder is. Uiteraard zijn er ook continue lichtbronnen te krijgen die hoge lichtopbrengst hebben, veelzijdig zijn met lichtvormers en onafhankelijke stroom hebben, maar die kosten vaak een aardige duit. Daarom is ook het basis advies dat als je een mobiele studio opstelling wil, kies dan voor flits.

Een belangrijk onderdeel waar vaak makkelijk over wordt gedaan, maar toch essentieel is, zijn je statieven. Zoals je in de foto’s ziet, is er steeds op een zeer bewuste manier gekozen voor statieven. Zeker op locaties en in kleine ruimtes is dat enorm belangrijk. Als het kan, kies dan voor licht statieven die ook als boom kunnen functioneren. Dit vergroot je flexibiliteit enorm. De statief zelf wordt wat groter om mee te nemen, maar dat weegt niet op tegen de vrijheid die het je anders biedt.

Dat brengt ons bij het kopje mobiliteit en de gevoelsmatige contradictie dat een studio dat ook kan zijn. Softboxen, achtergronden, beautydishes, bossen aan statieven – dat krijgt je toch nooit mee! Nou, stap 1: koop een grotere auto… 

En nu zonder dollen, zeker omdat ik net mijn stationwagon in heb moeten ruilen voor een Corsatje. Even uitgaand van de hybride flits setup kan een basis kit nog redelijk compact zijn. Een goede paraplu, een easy softbox, 5-in-1 reflectie scherm en een handje vol klemmen doet al wonderen. Als lichtstatief kan ik alleen maar aanraden om en te nemen die tot boomstatief kan worden omgezet. Ze zijn wat groter om mee te nemen, maar het is zo een enorme meerwaarde als je veelzijdig te werk moet gaan. Als laatste is een enorme dosis out of the box denken en creatief met locaties omgaan. Zorg dat je omgeving geschikt wordt voor wat jij wil bereiken.

Mijn basis uitrusting, alles bij elkaar is het een rugzak, een watervaste schoudertas en mijn boom statief. Het statief is als enige wat forser van maat, maar het is dermate praktisch dat het nooit thuis blijft liggen.

Zo krijg je een set die in een goede camera tas weggestopt kan worden, of in ieder geval echt goed draagbaar is voor iemand die veel onderweg is en on the spot een studio moet kunnen opzetten. En om met twee merken nog te gooien, Godox of Profoto. Beide merken hebben het hybride systeem goed uitgewerkt met genoeg accessoires eromheen om licht ook mooi te kunnen vormen. Godox komt voor een zeer redelijke prijs en levert een goede kwaliteit daarvoor, al heeft het soms wat eigenaardigheden. Profoto is daarentegen kostbaar, maar oerdegelijk, betrouwbaar en consistent. Uiteindelijk zal je moeten kijken naar wat jouw mogelijkheden en voorkeuren zijn.

Modellen: Ted & Daphne, Emma KS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *